Van Frans luik naar een salontafel

De luiken aan het huis van mijn ouders in Frankrijk waren aan vervanging toe. Regen, wind en een brandende zon was genoeg tijd gegeven om hun onuitwisbare sporen in het hout na te laten. Maar daardoor vond ik de luiken er juist heel mooi uitzien. Het verweerde hout met restanten verf getuigde van een verloren strijd tegen de elementen. Daarom nam ik wat oude luiken mee naar Nederland. Een van de luiken kreeg met een kleine kleuraanpassing een mooie plaats in onze woonkamer naast een foto die we in het Italiaanse Verona maakten. Een ander luik kreeg deze week een blijvende bestemming en werd een tafelblad voor een salontafel.

Van ijzeren profielen maakte ik een onderstel. Het houten luik bracht ik terug tot een staat van enkele planken. Die schuurde ik en maakte ze donker met behulp van een bruine verf en zwarte spuitverf. Het resultaat is een verweerd tafelblad met een industrieel aandoend onderstel.

Het huis van mijn ouders in Frankrijk met de oude luiken.
Een van de luiken met een foto van een pand in Verona

Plaats een reactie