Chowder

Voor onze reis naar de USA had ik me al verheugd op het eten van een Clam Chowder in San Francisco. Om redenen die ik me niet meer kan herinneren is dat toen, in 2015, niet gelukt. Maar in de laatste Allerhande stond een recept voor Chowder en kreeg ik er zin in om dit zelf te maken. Als je op internet zoekt zijn er veel varianten te vinden, zodat ik gewoon mijn eigen variant zonder groot risico kon maken. Een chowder is een stevige en verwarmende vissoep die past op een koude regenachtige dag waarop je vanachter het raam naar het mistroostige weer kijkt. Bij voorkeur naast een houtkachel met een mooi boek op je schoot. Mijn recept voor 4 personen :

  • 2 blikjes ansjovis in olijfolie
  • 400 gram aardappelen
  • Bouillon poeder, tabletten of een visfond
  • 2 dikke winterwortels
  • Een bosje platte peterselie
  • 4 stukken kabeljouw (haasjes)
  • 2 gerookte forelfilets, of een hele gerookte forel
  • 100 gram garnalen
  • 1 ui
  • Kookroom

Doe de fijn gesnipperde ui samen met de ansjovis in een pan en bak even zachtjes totdat de ansjovis uit elkaar valt. Voeg dan 1 liter kokend water bij, de bouillon, en de in kleine stukken gesneden aardappelen. Plet de aardappelen wanneer ze gaar zíjn en voeg de in stukken gesneden winterwortels toe en kook even zachtjes door. Voeg dan de kabeljouw, forel en garnalen toe en kook dit zachtjes nog even mee. Als laatste komt de kookroom en platte peterselie erbij en laat je het even staan zonder te koken. Heerlijk met Ruuner stoet, een zacht witgrijs brood van rogge, een witte wijn of Brugse Sport Zot!

Plaats een reactie